Endelig, et par mnd etter, skal jeg n fortelle dere litt om min erfaring rundt det reise til Tadsjikistan og Kirgisistan. Anbefaler alle  reise til utradisjonelle steder, som for eksempel -stan-landene. Dette er ikke en tur for de fisefine eller for de som trenger mye komfort. Du m forberede deg p dager uten tilgang p dusj, ordentlig do eller ordentlig mat. Likevel er dette en tur jeg anbefaler, og jeg tror dette vil vre den kuleste og mest spektakulre turen jeg noen sinne har vrt p. Du kommer ikke til angre! Disse landene er ukjente for folk flest, men fler og fler fr ynene opp for disse fantastiske landene. En flottere natur, kulere kultur og gjestfrie mennesker skal du lete lenge etter! Det er noen mneder siden jeg var der, og jeg burde vel egentlig skrevet litt like etterp imens minnene enda var ferske.

Reisen startet i Dusjanbe, hovedstaden i Tadsjikistan. Det frste som slo meg var den spesielle lufta. S varmt men likevel kald, forfriskende luft. Vi hoppet inn i en sliten pirat-taxi med en svr sub i bagasjerommet, og kjrte til hostellet vi skulle vre p. Vi var meget heldig med standarden, og hadde bde behagelige senger og dusj/toalett. Turen videre var veldig primitiv, for si det snn. Dusjanbe er en kul by, typisk asiatisk med masse folk, masse butikker, utesteder, restauranter og lite trafikkregler. Tropisk, men likevel typisk storby. Hit vil jeg definitivt igjen!
{
Neste morgen var det tid for starte selve eventyret. Vi ble hentet med et par jeeper som tok oss med p kjretur over fjellhyder, innsj, grenser og ja, vi skulle kjre fra landegrense til landegrense. Vi kjrte hele Pamir Highway, som er en vei fra Dusjanbe i Tadsjikistan til Osh i Kirgisistan. Frste ml var Wakhankorridoren. Den er en lang og tynn landkorridor som utgjr Afghanistans stligste ytterpunkt i Pamirfjellene. Vi kjrte fra landsby til landsby, med en del stoppepauser for fotografere. De fleste nettene l vi p hostels eller hjem til familier. Her fikk vi servert det som er typisk "husmannskost"  i disse landene. En natt sov vi i telt p grensen til Afghanistan, noe som var skummelt, men samtidig kjempekult. Vel, vi kjrte videre opp i hyden, over fantastiske hye fjell og gruvedaler, sov i typiske "nowhere-landsbyer". Landsbyer i typisk western-filmer langt oppi tundra-sletter med hye fjell i bakgrunn. De fleste landsbyene er plasser jeg ikke kunne forst at det bodde folk. Conteiner-butikker, kyr og esler overalt. Det fltes som jeg var med i en film. Og vanvittig kult var det!
Vi kjrte langs elva Panj River, hvor vi stadig mtte p hundrevis av geiter og sauer. Herifra sg vi rett over til Afghanistan, hvor vi ogs p et punkt stoppet og gikk over elva, bare for gy. Vi overnattet i landsbyer som Khorog, Murghab, Post Pamirskiy og masse andre sm landsbyer. De fleste landsbyene ligger veldig hyt oppe, med fare for hydesyke. Det hyeste punktet vi var p, var vel rundt 5000 m.o.h, s det anbefales ta en dag om gangen for hydetilvenning.
Siste ml i Tadsjikistan var Sary-tash. Vi gikk en tur til Post Pamirskiy for se p Lenin Peak, fjellet p grensa til Kirgisistan. Som forvrig er over 7000 moh hyt. Shit! For oss var det nok g en tur for f yet p det, for det g tur p 3000-4000 hydemeter er ikke spk for oss nordmenn. Videre kjrte vi til Osh via innsjen Karakul. I Osh var vi noen dager fr vi tok et fly til Bishkek, som er hovedstaden i Kirgisistan. Osh er en kul by, med kule markeder og bygninger som minner om stblokk-russland. Her var det bde kjpesentre, utesteder og Sushi. Det slo meg var hvor ufattelig billig det er der og mange trodde vi var rike russere, haha. Men alts, for 50kr kunne du f fireretters middag inkludert 1,5l brus og en l. Og for 340kr kan du sitte 5 timer i en frisrstol og f klipp, farge og striping.

Turen til Kirgisistan og Tadsjikistan var helt fantastisk, og noe helt utenom det vanlige. S heldig jeg er som har ftt opplevd s mye p n tur. Det se at det var mangel p penger, ressurser og materielle goder de fleste stedene oppi fjellene, og at menneskene som bodde der ikke visste om noe annet likevel var glade over det de hadde. Vi bodde p steder uten strm og innlagt vann, uten do, uten dusj. Dette er noe alle burde erfare, og det fr deg til se ting fra et helt annet perspektiv. Familielivet var viktig, og de fikk husholdningen til g i rundt med et par geiter, esler og hner. Mer trengte de ikke. Men de visste heller ikke om noe annet. Det var som dra tilbake i tid, tilbake i r 2000 med tanke p klr, kultur og lekety. Internett fantes ikke de fleste steder. Jeg tror ftallet har telefon, men de overlever. Barn fr vre barn, de lekte med hverandre, spilte ball og var glade. Og naturen der er helt vidunderlig. Jeg har aldri opplevd noe s fascinerende og fantastisk. Den kan ikke mles i ord, den kan rett og slett ikke beskrives. Den kan heller ikke fanges p kamera. Frodig, men likevel s trt. rken og frodige elver om hverandre. Anbefaler alle kjre Pamir Highway og oppleve Whakan Corridor. Kjre langs grensa til Afghanistan, og hoppe over gjerdet til Kina p veien. Spektakulrt, virkelig. En ting jeg angrer p, er at jeg ikke skrev dagbok under turen. Likevel er dette en tur jeg kommer til huske for evig. ​

Oooog til slutt, et saftig bildedryss.↓

Processed with VSCO with c7 preset
Processed with VSCO with m5 preset
Processed with VSCO with kk1 preset
Processed with VSCO with a4 preset

Kunne du tenkt deg reise hit?

Hanna Thevik

Image and video hosting by TinyPic

Hanna, 20 r. Our lives begin to end the day we become silent about things that matter.